Yes! De kinderbijslag is gehackt!

Hackathon UWV-SVB, oplossingen voor concrete klantvraagstukken

De derde editie van de Hackathon UWV-SVB, een initiatief van stichting TOSV, was op 27 en 28 oktober. Elf teams met hackers bogen zich over twee actuele klantvraagstukken van SVB en UWV. In Eindhoven, tijdens de Dutch Designweek, werkten meer dan zestig enthousiastelingen (studenten, klanten en professionals) 29 uur lang aan concrete, innovatieve oplossingen om zo de digitale dienstverlening van beide organisaties te verbeteren. De winnaars ontwikkelden een alternatief voor de papieren gegevensuitwisseling tussen uitzendbureaus en de SVB, zodat de SVB het recht op kinderbijslag kan vaststellen voor buitenlandse uitzendkrachten.

De twee klantvraagstukken die dit jaar opgelost zijn door de deelnemers zijn:

• SVB: hoe kunnen we het voor uitzendbureaus eenvoudiger maken om gegevens over buitenlandse uitzendkrachten aan te leveren bij de SVB?

• UWV: hoe kunnen we klanten verder begeleiden naar het vinden van werk, nadat de standaard diensten geleverd zijn?

Het winnende team, Gillz, is aan de slag gegaan met het vraagstuk van de SVB. Zij hebben tijdens de bouw van het prototype, heel bewust gekozen om niet alleen het probleem van de uitzendbureaus centraal te zetten, maar ook te kijken naar de problemen die de buitenlandse uitzendkracht en de SVB zelf ervaren. Het prototype is zodanig opgebouwd dat het voor elke betrokkene een oplossing biedt. Zo kunnen klanten via de mobiele IN&UIT App snel en eenvoudig hun werktijden doorgeven. Voor uitzendbureaus is er een portaal waar zij direct hun eigen data kunnen aanleveren. De medewerker van de SVB kan via hetzelfde portaal sneller en eenvoudiger vaststellen op welke dagen de buitenlandse uitzendkracht in Nederland heeft gewerkt en daarmee recht heeft op kinderbijslag.

“Deze hackathon is eigenlijk in het klein waar we goed in zijn. In korte tijd een innovatief product neerzetten wat meteen waarde biedt voor de klant en haar eindklanten. We hebben hard gewerkt, veel lol gehad en weinig tot niet geslapen.”– Bart Evers, Algemeen Directeur Gillz

De jury van dit jaar bestond onder andere uit Hellen van Dongen (plaatsvervangend Secretaris-Generaal van SZW), Hans Cleton (CIO SVB) en Marco Kleinherenbrink (Directeur Gegevensdiensten UWV). Zij waren erg onder de indruk van de toepasbaarheid en toegevoegde waarde voor de betrokkenen (klant, uitzendbureau en SVB), en ook van het volledig werkende prototype dat in zo’n korte tijd gebouwd is. De winnaars ontvingen naast een geldbedrag van €2.500 euro ook de uitnodiging van de SVB om hun oplossing te testen binnen de SVB.

“Wat een belevenis om op een bijzondere locatie, een voormalig fabriekspand in Eindhoven, deel te mogen nemen als expert aan deze hackathon. Ik dacht met een uurtje klaar te zijn, maar dat bleek een verkeerde inschatting. Keer op keer werd een beroep op onze expertise gedaan. Alle details wilde men weten over ons proces en de vraagstelling op het formulier. Mooi om die bevlogenheid te ervaren om met een team te komen tot een goed werkbare oplossing.” - Hennie van Zantvoort (SVB Roermond).

Er is ook een vlog gemaakt over de 29 uur. Kijk hier de beelden!