Week van de Alfabetisering

Het is de Week van de Alfabetisering. In Nederland zijn er 2,5 miljoen volwassenen die moeite hebben met lezen, schrijven en vaak ook met de digitale samenleving. Deze mensen lopen hierdoor een groter risico op schulden, werkloosheid en de daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen. De SVB vindt het vanzelfsprekend belangrijk om ook deze mensen goed van dienst te zijn. Zo blijkt ook uit onderzoek dat bijvoorbeeld 1 op de 3 AOW-klanten moeite heeft met taal en rekenen. Wij zijn ons hier goed van bewust en daarom zijn wij op verschillende manieren bereikbaar voor al onze klanten.

Eenvoudige website en persoonlijk contact
De burger maakt steeds vaker gebruik van onze digitale dienstverlening, via www.svb.nl. Voor onze klanten die de informatie over de verschillende regelingen niet goed begrijpen of niet overweg kunnen met de digitale snelweg, hebben wij al enige tijd een speciale, eenvoudige website: www.svbabc.nl. Met behulp van het personage Steffie leggen wij onze klanten stapsgewijs en in eenvoudige taal uit hoe onze regelingen werken. Ook leggen wij hier uit hoe je een aanvraag kunt doen voor één van onze regelingen.

In het kader van de pilot ‘Gezamenlijke Dienstverlening op locatie’ is de SVB daarnaast ook bij vijf gemeenten ter plaatse te vinden. Zo kunnen burgers op een laagdrempelige en persoonlijke wijze terecht bij één van onze medewerkers. Aan deze pilot doen naast de SVB onder meer het CAK, het UWV en de Belastingdienst mee.