SVB zorgt voor tijdige betalingen

Als SVB meten we onze prestaties continu. We vinden het belangrijk dat we onze klanten in één keer goed en zo snel mogelijk helpen. De meest actuele prestaties tot en met november zijn nu bekend. Hoe verliepen de uitbetalingen van het AOW-pensioen, de kinderbijslag, de AIO en het PGB? Hoeveel telefoontjes kwamen er binnen en hoe snel werden die beantwoord?

Uitbetaling sociale verzekeringen 99,99% op tijd
In november werd 99,99% van de sociale verzekeringen - waaronder naast de AOW en de AKW ook de ANW en de AIO - op tijd uitbetaald. Met 3.371.258 AOW-klanten en 1.916.963 huishoudens die kinderbijslag ontvangen voor in totaal 3.392.472 kinderen, zijn de AOW en de AKW (kinderbijslag) de grootste regelingen die de SVB uitvoert.

PGB: betalingen blijvend op orde
Van de correct ingediende declaraties werd in november 97,45% binnen 10 werkdagen uitbetaald en 98,73% binnen 30 dagen, een beeld dat vergelijkbaar is met de maanden daarvoor. Ruim 120.000 mensen maken gebruik van het persoonsgebonden budget (PGB), waarvoor de SVB de betalingen uitvoert. Betalingen worden hier gedaan op basis van declaraties en urenbriefjes. Ook deze cijfers illustreren dat de dienstverlening aan budgethouders inmiddels ruim een jaar op orde zijn.

Aantal telefoontjes
In november beantwoordden we 88.532 telefoontjes van klanten met vragen over sociale verzekeringen en 53.756 telefoontjes over PGB. Deze telefoontjes werden gemiddeld binnen 7 seconden opgenomen.

Meer informatie over de prestaties van de SVB is hier te vinden.