SVB genomineerd voor RBB Award 2017

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) is met 'Garage de Bedoeling’ genomineerd voor de RBB Award 2017. Dit is een jaarlijkse prijs van de Rijksbrede Benchmarkgroep (RBB Groep) voor het meest actuele en originele project binnen een dienstverlenende organisatie in de publieke sector. Op 14 september wordt de winnaar bekend gemaakt.

Garage de Bedoeling is een platform voor en door medewerkers van de SVB om uitvoeringsdilemma’s, waarbij de regels de bedoeling van de wet in de weg staan, te bespreken. Grensgevallen en inconsistenties worden ingebracht, en ook gevallen waarbij de medewerker zich afvraagt of werken volgens de letter van de regel wel past. Collega’s uit andere uitvoeringsorganisaties schuiven ook aan.“Het vraagstuk noemen we de kapotte auto. De medewerker die het vraagstuk aandraagt is de eigenaar. De medewerkers die vanuit verschillende disciplines meedenken, zijn de monteurs. Aan het einde van de garagesessie worden actiepunten benoemd. De monteurs en de eigenaar van de kapotte auto gaan actief met de actiepunten aan de slag om zo het vraagstuk op te lossen’’, licht Maarten Schurink, voorzitter Raad van Bestuur van de SVB toe.

Schurink: “Eigenlijk zou iedere overheidsorganisatie de Garage een keer moeten proberen. Er ontstaan namelijk mooie en werkbare oplossingen voor de burger. We zouden het leuk vinden om onze garage een keer te demonstreren bij onze partners van de RBB Groep.”

Werken aan de Bedoeling

Garage de Bedoeling maakt deel uit van een bredere beweging binnen de SVB, om te werken aan de Bedoeling. Deze beweging nodigt SVB medewerkers uit om ons maatschappelijk effect te vergroten. Als overheid willen we samen dagelijks het verschil te maken. Met gemeenten en organisaties zoals het UWV en CAK werkt de SVB daarom al veel samen. Daardoor worden klanten sneller en waar nodig meer op maat geholpen. We kunnen meer bereiken door samenwerking op plekken waar de SVB dat nog niet deed. Zo vergroten we ons maatschappelijk effect. Bijvoorbeeld met pilots op het gebied van schuldenproblematiek.

Rijksbrede Benchmarkgroep

Bij de RBB Groep zijn 36 dienstverlenende organisaties in de publieke sector aangesloten. De RBB Groep is een netwerkorganisatie waar kennis en inzichten zo veel mogelijk worden gedeeld. De partners van de RBB Groep streven naar continue verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Hierbij wordt vooral ingezet op onderzoek, samen meer bereiken en verbinden. De SVB won in 2011 de RBB Award al eens met het project Integrale Serviceteams.

De deelnemers aan Leren in uitvoering bepalen de uiteindelijke winnaar.