SVB en UWV tekenen overeenkomst: een baan voor iedereen

Dinsdag 16 juli ondertekenden Simon Sibma, bestuursvoorzitter van de SVB, en algemeen directeur van UWV Tof Thissen een samenwerkingsovereenkomst tussen UWV en de SVB. Het doel is om eind 2020 te voldoen aan de banenafspraak. Natuurlijk gaat het om meer dan dat: een leuke baan voor bijna 200 werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt.

‘We zijn hier voor iets moois’, zeggen de heren tegen elkaar wanneer ze plaatsnemen aan de houten tafel in het kantoor van Tof Thissen. Met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst staan de afspraken tussen de SVB en UWV vast. En die zijn: In 2019 creëert de SVB 95 banen voor arbeidsparticipanten en 102 banen van 25,5 uur per week in 2020. UWV adviseert, selecteert en draagt daarbij de kandidaten voor.

Van werkgever tot werkgever

UWV Werkbedrijf biedt ook banen voor mensen in het doelgroepregister. Sibma kijkt uit naar deze samenwerking: ‘Goed dat we de samenwerking met UWV ook op dit gebied aangaan. Zij hebben de ervaring. Zo zetten we weer een volgende stap als organisatie.’ Thissen legt uit: ‘Het vraagt meer begeleiding en soms een andere manier van werken. Maar het levert ook een gevoel van voldoening op. Dat we een steentje kunnen bijdragen.’

Leuke baan

Martin Jacobs werkt vanuit de banenafspraak bij de SVB. Hij kan erover meepraten. Na jaren hard werken bij verschillende werkgevers, raakte hij werkloos. Door zijn handicap – die hij niet als handicap ervaart – en aandoening was een nieuwe baan vinden niet makkelijk. Het duurde vier jaar. Via een traject van Biga kwam hij in contact met UWV. ‘Ze vroegen of ik interesse had in een baan bij de SVB. Of ik kon goochelen met Excel en cijfermatig inzicht had’, vertelt Martin. ‘Dat sprak me wel aan! Na een sollicitatiegesprek van een halfuur bij de SVB was het gedaan. Ik mocht aan de slag. Dat voelt ontzettend goed.’