Digitaal levensbewijs voor AOW'ers in buitenland

Klanten die in het buitenland een uitkering van de SVB ontvangen, moeten jaarlijks met een officieel formulier aantonen dat zij in leven zijn. Dit is vaak veel werk voor de klant. Tegelijkertijd moet deze informatie wel worden ingestuurd, zodat de juiste uitkeringen kunnen worden uitbetaald. Om het gemakkelijker te maken, kunnen 400 klanten vanuit het buitenland nu online hun levensbewijs insturen. Voorheen moesten klanten het formulier laten ondertekenen door een officiële instantie in hun woonland. Als ze gebruik maken van deze nieuwe tool is dit niet meer nodig.

Bas van Delden, directeur Dienstverlening Sociale Verzekeringen hierover: “We maken binnen de SVB steeds vaker gebruik van technologische oplossingen. Het aanleveren van het digitale levensbewijs is daar een mooi voorbeeld van. Het past helemaal bij het huidige digitale tijdperk en zorgt bovendien dat onze medewerkers deze informatie sneller kunnen verwerken.” De eerste klanten die gebruik kunnen maken van het digitale levensbewijs wonen in Canada, Portugal, Curaçao, Thailand en Turkije.

Hoe werkt het?

Klanten geven via een beveiligde online omgeving hun bewijs van leven direct door aan de SVB. Ze moeten daarvoor een aantal gegevens invullen. De SVB test bij de 400 eerste klanten of zij het prettig vinden om op deze manier hun levensbewijs aan te leveren. Van Delden: “Als straks blijkt dat zowel onze klanten als mijn collega’s bij de SVB positief zijn over het digitale levensbewijs, dan gaan we snel uitbreiden zodat meer klanten in het buitenland het kunnen gaan gebruiken. Dat hoop ik natuurlijk van harte.”

Innovatieplatform Novum heeft samen met de SVB het digitaal levensbewijs ontwikkeld.