Oorlogsverleden nog steeds actueel

Volgend jaar is het 75 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam. Dan zijn er overal in het land tal van activiteiten om te vieren dat wij in vrijheid kunnen leven. Er wordt stilgestaan bij de betekenis van vrijheid maar ook bij haar kwetsbaarheid. Dit weet ook de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De SVB voert namelijk specifieke wet- en regelgeving voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen uit.

Gastlessen over de Tweede Wereldoorlog

Veel (nabestaanden van) oorlogsgetroffenen en verzetsdeelnemers delen hun oorlogservaringen met de jeugd. Zij geven het hele jaar door gratis gastlessen in het basis- en voortgezet onderwijs over wat er in de oorlog in Nederland, Europa of in het voormalige Nederlands-Indië is gebeurd. Deze lessen worden onder andere verzorgd door www.gastdocenten.com, en ‘Na de oorlog’. Via de organisatie ‘Andere Achterhuizen’ vertellen oorlogsgetroffenen en verzetsdeelnemers over hun onderduikperiode.

Ook cliënten van de SVB delen hun ervaringen op scholen. Bijvoorbeeld mevrouw Thea Meulders. Bekijk hier de video waarin zij al eerder vertelde over haar oorlogservaringen en het klantcontact met de SVB.

Website V&O vernieuwd

Bezoek onze website voor informatie over de wetten en regelingen voor Verzetsdeelnemers en Oorlogsgetroffenen (V&O). U kunt hier eenvoudig informatie vinden over de mogelijkheden voor erkenning en financiële ondersteuning. Als het nodig is, kunt u ook contact met ons opnemen via de website.