Onderzoek: pensioen zelden besproken tijdens scheiding

De Stichting Pensioenregister heeft via onderzoeksbureau Motivaction een onderzoek over pensioenen onder gescheiden vrouwen uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 69% van de vrouwen de verdeling van het pensioen niet bespreekt als ze gaan scheiden. Voor vrouwen heeft dit mogelijk financiële gevolgen, met in het ergste geval een flink pensioentekort.

Pensioenpijlers
Mensen in Nederland bouwen gedurende hun leven op verschillende manieren pensioen op. Deze verschillende delen worden ook wel pensioenpijlers genoemd. De AOW is het basispensioen en wordt door de SVB uitbetaald. Daarnaast kunnen mensen ook pensioen opbouwen als zij in loondienst zijn (tweede pijler), of via lijfrentes of levensverzekeringen (de derde pijler).

Over Stichting Pensioenregister | Mijnpensioenoverzicht.nl
De Stichting Pensioenregister is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse pensioenfondsen, de pensioenverzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en is onder het grote publiek vooral bekend van de website Mijnpensioenoverzicht.nl. Via deze publiekswebsite kan elke burger op eenvoudige wijze inzicht krijgen in zijn of haar ouderdomspensioen en AOW.