Meer maatwerk voor klanten met schulden

Het kan een lange weg zijn voor mensen om schulden die zijn ontstaan, weer af te lossen. Daarom geven veel bedrijven hun schulden uit handen aan een gerechtsdeurwaarder. Deze deurwaarder moet dan samen met de burger zorgen dat de schuld wordt afbetaald. Bij de SVB wordt dit sinds kort anders aangepakt. Wanneer er sprake is van een terugvordering die niet kan worden verrekend met openstaande bedragen, gaat de organisatie zelf met de klant aan de slag om dit probleem op te lossen.

Persoonlijke aanpak
Bas van Delden, directeur bij de SVB: ‘Als iemand een schuld bij ons heeft, dan willen we maatwerk bieden. Daarom zijn we in de regio Nijmegen gestart met een meer persoonlijke aanpak. Samen met de klant spreken we af hoe hij of zij de schuld kan aflossen. We brengen goed in kaart wat een haalbaar bedrag voor iemand is om terug te betalen, en stellen samen vast hoe dit uiteindelijk wordt terugbetaald. In de loop van het jaar gaan we ook in andere regio’s volgens deze persoonlijke aanpak werken.’

Wat is een niet-verrekenbare schuld?
Als iemand schulden heeft, dan mag er beslag worden gelegd op het vermogen van deze persoon. Soms kunnen de schulden worden verrekend met een bestaande uitkering zoals het AOW-pensioen. Als dat niet het geval is, dan spreken we van niet-verrekenbare schulden. Voorheen gaf de SVB deze schulden uit handen aan een gerechtsdeurwaarder. Naast het feit dat de burger maatwerk krijgt, worden ook de kosten bespaard die anders moeten worden gemaakt bij het inschakelen van een externe partij.