‘Leren en doorgroeien ontzettend belangrijk'

Aandacht voor de Dag van de Systeembeheerder

Het is vandaag de Dag van de Systeembeheerder, een dag speciaal bedoeld om de systeem- en netwerkbeheerder in het zonnetje te zetten. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) heeft meerdere systeembeheerders in dienst. Als uitvoerder van diverse regelingen in het sociaal domein zorgt de SVB ervoor dat burgers ontvangen waar zij recht op hebben. Zoals AOW of kinderbijslag. Om deze dienstverlening goed te laten verlopen is het beheer van computersystemen van groot belang. En dat is de taak van een systeembeheerder. Reinier van der Meer is systeembeheerder bij de SVB.

Welke taken heb je als systeembeheerder bij de SVB?
,,Er zijn systeembeheerders, zoals ik, die applicaties beheren die online worden aangeboden. Bijvoorbeeld onze website svb.nl en het intranet. Daarnaast zijn er systeembeheerders die ervoor zorgen dat het netwerk goed functioneert en veilig is. Tot slot zijn er systeembeheerders die zich bezig houden met servers en werkplekbeheer. Zij zorgen ervoor dat iedere medewerker van de SVB toegang heeft tot het netwerk van de organisatie. Vanuit huis, kantoor of onderweg.’’

Welke applicaties beheer jij?
,,Ik werk samen in een team van vijf mensen. Wij beheren de website svb.nl, intranet en diverse applicaties die medewerkers van de SVB dagelijks gebruiken om een goede dienstverlening te bieden aan onze klanten.’’

Welke opleiding heb je nodig om aan de slag te kunnen als systeembeheerder?
,,In tegenstelling tot wat je misschien zou denken hebben de meeste systeembeheerders bij de SVB in hun beginjaren geen IT-opleiding gevolgd. Dat is ook geen vereiste, want systeembeheerders hebben erg specifieke kennis nodig. Kennis die niet wordt bijgebracht via een opleiding. Zelf heb ik vroeger een administratieve opleiding gevolgd. Vijftien jaar geleden begon ik bij de SVB als medewerker kinderbijslag en AOW. Al snel kwam er toen een vacature voor systeembeheerder vrij en daar heb ik op gesolliciteerd. In de loop van de jaren heb ik wel regelmatig opleidingen en cursussen gevolgd. Dat is ontzettend belangrijk bij de SVB: dat je leert en doorgroeit. Zodat we als organisatie met de veranderende tijd meegaan.’’

Welke competenties horen bij een systeembeheerder?
,,Je moet analytisch kunnen denken, oog voor detail hebben, netjes kunnen werken, affiniteit met computers hebben en goed kunnen communiceren. Dat laatste is erg belangrijk, want als systeembeheerder overleg je continue met verschillende mensen. Met collega’s en leveranciers bijvoorbeeld. En je moet lastige zaken op een begrijpelijke manier kunnen uitleggen.’’

Kijk voor vacatures in de IT bij de Sociale Verzekeringsbank op www.werkenbijdesvb.nl of op de LinkedIN-pagina.

photo:Fleur Bello
Fleur Bello