Internationale detachering in vogelvlucht

De Sociale Verzekeringsbank voert een aantal grote regelingen uit, zoals de Algemene Ouderdomswet en de Algemene Kinderbijslagwet. Maar de SVB doet meer. Zo geeft de SVB ook verklaringen af voor internationale detachering van werknemers en zelfstandigen. Dit geldt ook voor personen die in Nederland wonen, maar werken in meerdere landen, zoals bijvoorbeeld in de transportsector.

Wat houdt internationale detachering in?
Wanneer een Nederlands bedrijf zijn werknemers tijdelijk in het buitenland laat werken, is er sprake van internationale detachering. Ook een zelfstandige kan gedetacheerd zijn. Als een werknemer gaat werken in het buitenland valt hij of zij normaliter onder het buitenlandse stelsel van sociale zekerheid. Daardoor mist hij bijvoorbeeld opbouw van het Nederlandse AOW-pensioen. Maar als een werknemer tijdelijk in het buitenland gedetacheerd is door de Nederlandse werkgever, kan hij in Nederland verzekerd blijven. Hoe werkt dat? En wat is de rol van de SVB?

Wat is de rol van de SVB bij internationale detachering?
Om aan te tonen dat de werknemer verzekerd blijft voor de Nederlandse sociale verzekeringen moet de werknemer of werkgever bij de SVB een zogeheten A1-verklaring of certificate of coverage aanvragen. Hiermee toont men aan dat men geregistreerd is bij de sociale zekerheid in eigen land en dat er geen premies hoeven worden betaald aan het gastland. In veel landen kan je zonder een A1-verklaring niet aan het werk, zoals in België.

Wist u dat?

• in Nederland gevestigde bedrijven de A1-verklaring/certificate of coverage digitaal bij de SVB kunnen aanvragen via TWinternet?
  • dat het aanvragen van een A1-verklaring/certificate of coverage kosteloos is?

Alles weten over internationale detachering? Klik hier.

Een compleet overzicht van de verschillende regelingen die de SVB uitvoert, is hier te vinden.