Amstelveen,
15
september
2020
|
13:44
Europe/Amsterdam

Hoge klantwaardering AOW-brief nieuwe stijl

Klanten van de SVB waarderen de nieuw vormgegeven toekenningsbrief AOW met een 8,8. Deze brief is vernieuwend omdat de hoofd- en bijzaken gescheiden zijn en de teksten korter en eenvoudiger. Ruim 90% van de deelnemers aan het onderzoek vindt de brief duidelijk, overzichtelijk en de juiste toon hebben.

Minder tekst en meer overzicht
Zo’n 2,5 miljoen volwassenen hebben moeite met lezen en schrijven en worden onvoldoende wijs uit overheidsinformatie. In brieven van de overheid aan de burger staat vaak veel tekst waardoor de boodschap niet altijd goed overkomt.

Daarom stelt de SVB haar brieven nu op geheel andere wijze op. De informatiebehoefte van de klant staat hierbij centraal. De klant wil weten waar hij of zij recht op heeft en wanneer de uitbetaling is. Deze hoofdzaken staan in duidelijke kaders in de toekenningsbrief vermeld. Als de klant behoefte heeft aan meer informatie, bijvoorbeeld over de opbouw van het pensioenbedrag, dan verwijst de brief naar de SVB-website of Mijn SVB.

Input van klanten
De SVB heeft tijdens de ontwikkeling van de nieuwe brief steeds haar klanten om input gevraagd. Zo zijn er interviews met klanten gehouden en hebben zij vragenlijsten ingevuld. Ook is feedback van de AOW-community (een online klantpanel) gekregen.

Downloads

Deel deze release

Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn