Een kaartje sturen ouderwets?

SVB genomineerd voor RBB award 2018

Veel van ons contact met klanten gaat tegenwoordig digitaal. Of klanten bellen ons. Bij de SVB hebben we daarom niet van al onze klanten de telefoonnummers paraat. In Groningen merkten collega’s in de pilot ‘Vroegsignalering Schulden’ dat we van ongeveer de helft van een groep klanten die we wilden benaderen, geen actueel telefoonnummer hadden.

Tammo van Hoorn, teamcoach in Groningen: ‘In deze pilot in Groningen zoeken we telefonisch contact met klanten bij wie beslag is gelegd op de uitkering die ze van de SVB ontvangen. Dit kan dan gaan om de Algemene Nabestaandewet, de AIO-uitkering of op het AOW-pensioen. Aan de hand van zo’n gesprek kan een afspraak met de gemeente Groningen geregeld worden om verdere schuldenopbouw te voorkomen.

Om aan de juiste telefoonnummers te komen stuurden we de geselecteerde groep klanten een speciale ansichtkaart met de vraag of de klant de SVB wil bellen. Tammo van Hoorn: ‘Klanten met problemen zoals schulden zijn minder geneigd officiële brieven te openen, maar zo’n kaartje is laagdrempelig en valt op. Ongeveer de helft van de klanten reageert na ontvangst van het kaartje.’

Inmiddels sturen we de kaartjes nu vanaf verschillende SVB locaties.

Finale RBB-award 2018 van de Rijksbrede Benchmark Groep
Het idee van de ‘Ansichtkaart uit Groningen’ heeft de SVB ingezonden voor de RBB-award 2018. De RBB-jury heeft uit inzendingen van elf organisaties drie good practices genomineerd voor de finale. De drie genomineerden zijn: Staatsbosbeheer, P-direct en de SVB. Tijdens de finale op 26 september 2018 houden de genomineerden een pitch en aan de hand daarvan wordt de winnaar van de RBB-award 2018 gekozen.