Digitaal levensbewijs

Voor AOW'ers in het buitenland

De SVB heeft ongeveer 400.000 klanten die in het buitenland wonen en een AOW-uitkering ontvangen. Om te controleren of iemand daadwerkelijk nog in leven is en dus in aanmerking komt voor het ontvangen van de maandelijkse uitkering, is een 'Bewijs van leven' nodig.

Deze vorm van registratie is erg complex, omdat men in het buitenland woont. Het huidige systeem vereist dat een klant een overheidsinstantie bezoekt in het land waar hij of zij woont om een ‘Bewijs van leven’ ondertekend te krijgen. Dat bewijs moet vervolgens weer per post teruggestuurd worden naar de SVB in Nederland. Dit proces is complex, oncontroleerbaar, tijdrovend en bovendien fraudegevoelig.

Digitale oplossing
De SVB ging daarom op zoek naar een eenvoudigere manier voor haar klanten. Samen met Novum, het innovatielab van de SVB, is een mobiele applicatie gebouwd voor Nederlanders die in het buitenland wonen. Deze werkt op elke smartphone met een camera en een internetverbinding. De applicatie is in een realistische setting succesvol getest door een selecte groep Nederlanders die in het buitenland wonen. Deze oplossing leidt tot een moderne, veilige en toekomstbestendige oplossing voor de digitale overheid. Ook onze klanten zijn enthousiast. Op dit moment is deze oplossing te gebruiken voor onze klanten in Canada, Portugal, Curaçao, Thailand en Turkije.

De SVB gaat verder met het ontwikkelen van het digitaal levensbewijs zodat we het in de toekomst veiliger, efficiënter en sneller kunnen maken voor al onze klanten in het buitenland.