Amstelveen,
27
oktober
2017
|
10:36
Europe/Amsterdam

Chatbot ‘Sam’ beantwoordt vragen over kinderbijslag

De SVB heeft een chatbot voor vragen over kinderbijslag laten ontwikkelen. De testversie staat nu live en deze kan door iedereen met een Facebook-account worden getest. De chatbot is een geautomatiseerde manier om ‘veelgestelde vragen’ van klanten te beantwoorden.

Hoe het werkt? Klanten stellen hun vraag in de chat. Een chatbot is een samenvoeging van de woorden 'chat’ en 'robot’. Het is een chatfunctie waarbij de antwoorden zijn voorgeprogrammeerd. De chatbot herkent de vraag en geeft direct het juiste antwoord.

Via een de Facebook-pagina is de chatbot te testen. Op dit moment beantwoordt de kinderbijslag chatrobot de 20 meest gestelde vragen over de kinderbijslag. Vragen over bijvoorbeeld de AOW, AIO of Anw zal de chatbot niet herkennen en dus ook niet kunnen beantwoorden.

De chatbot is opdracht van de SVB door innovatielab Novum ontwikkeld. Op de website van Novum is meer te lezen over wat Sam kan en waarom deze chatbot ontwikkeld is.