Amstelveen,
14
december
2017
|
13:16
Europe/Amsterdam

Blog: huishoudboekje in Utrecht

Door Hillary Rozenblad (adviseur organisatie en informatie) & Hanneke Vegter (beleidsadviseur) 

Sinds vorig jaar zijn wij betrokken bij de pilot van ‘het huishoudboekje’ met de gemeente Utrecht. We doen dit om financiële problemen, die kunnen ontstaan rondom de toekenning van uitkeringen en toeslagen, te voorkomen.

In de keten wordt door iedere uitvoeringsorganisatie (al dan niet wettelijk) bepaald op welk tijdstip iemand geld krijgt overgemaakt of wanneer er geld binnen moet komen. Ook wij, bij de SVB, hebben vanuit onze eigen processen een eigen betaalmoment. Voor de burger is de wirwar aan betaalmomenten niet altijd overzichtelijk. Wij wilden meedoen in dit initiatief, om dicht bij de burgers in buurtteams hulp te bieden aan mensen in de knel.

Pieter in ’t Hout, Procesmanager bij de gemeente werd gealarmeerd door de cijfers over schulden en armoede. Hij had direct een droom; “Financiële stabiliteit met één druk op de knop”. Samen met Anna Potijk, ook van de gemeente, wilde hij met gebruik van nieuwe technologie Blockchain op zoek naar een manier om de primaire geldstroom van mensen, dus inkomen, belasting, toeslagen, energie, huur en gas, stabiel te maken.

Wat houdt het huishoudboekje in?

Het huishoudboekje betekent dat de gemeente de vaste lasten (huur, energie en zorgverzekering) betaalt en dat de inwoner een vast bedrag aan leefgeld van de gemeente ontvangt. Ook als de inkomsten zoals uitkeringen en toeslagen nog niet binnen zijn.

De betalende instanties maken de inkomsten naar een centrale rekening voor de klant.

Op een vast moment een voorschot aan het huishouden uit.

Klant krijgt maandelijks een overzicht van inkomsten en uitgaven.

In november 2017 is een belangrijke stap gezet. Er zijn vijf personen geselecteerd en is inmiddels de eerste AOW op deze manier uitgekeerd, dus de SVB is ook echt begonnen. Het is nu nog een pilot, hopelijk kunnen we opschalen naar meer mensen. Het mooie is dat wij heel makkelijk mee kunnen doen. Zolang de klant hier toestemming voor geeft, kunnen wij onze uitkering eenvoudig op de rekening van het huishoudboekje overmaken.

Over het huishoudboekje

De gemeente Utrecht, UWV, Belastingdienst Toeslagen, SVB, BNG, buurtteam Utrecht, Zilveren Kruis, Eneco-Oxxio,VGZ en Mitros werken samen aan het huishoudboekje. In november is de gemeente Utrecht begonnen met de pilot. Voor deze inwoners lopen de inkomsten (uitkeringen en toeslagen) en de uitgaven van de vaste lasten (huur, energie en zorgverzekering) via het huishoudboekje.