Amstelveen,
22
september
2017
|
10:45
Europe/Amsterdam

Blog: Het juiste moment

Mevrouw De Bruin* uit Groningen vertelde dat we precies op het juiste moment belden, we belden 'als geroepen' zei ze zelfs…! Hoe vaak horen we dat nu? En dan ook nog eens in de situatie dat de klant een betalingsachterstand heeft.

Opbouw van schulden vroegtijdig signaleren

Waarom we mevrouw De Bruin gebeld hebben? Samen met de gemeente Groningen zijn we een pilot gestart met als doel om opbouw van schulden vroegtijdig te signaleren. Als er beslag is gelegd op de AOW, Anw of AIO bij een inwoner van Groningen, bellen we de klant. Als de klant toestemming geeft, zorgen wij voor het contact tussen het Wijkteam (een Wijkteam bestaat uit medewerkers van de gemeente en hulpverleningsorganisaties) en de klant.

De situatie

Mevrouw De Bruin is alleenstaand en ontvangt sinds november 2016 AOW. In juni 2017 kwam er een beslaglegging op haar AOW binnen. Mevrouw De Bruin had namelijk een rekening niet betaald. Dit bedrag groeide verder door de incassokosten die er nog bijkwamen.

Tijdens het gesprek met mevrouw De Bruin komt naar voren dat ze op meerdere fronten problemen heeft. Ze heeft het altijd zelf kunnen rooien maar dat gaat nu echt niet meer. Vanwege een ziekte kan ze steeds minder zelf doen. Ze loopt nu echt vast en weet niet waar ze hulp kan vragen.

Wij hebben er voor gezorgd dat er iemand van het Wijkteam Groningen bij mevrouw De Bruin op bezoek gaat om haar verder te helpen. De woorden Maatschappelijk Effect worden voor mij, door mevrouw De Bruin, levend gemaakt. We kunnen, samen met ketenpartners, het verschil maken voor onze gezamenlijke klanten.

 

Door: Tammo van Hoorn, teamleider Serviceteam in Groningen

 
*Mevrouw De Bruin is een fictieve naam en elke overeenkomst berust op toeval