Blog: de ALV van Per Saldo

Een aantal medewerkers van de SVB is naar de Algemene Ledenvergadering van Per Saldo geweest. Onze collega Asha Eijkelhof blogt er over.

Op bezoek bij Per Saldo
Op zaterdag 7 oktober was de Algemene Ledenvergadering van Per Saldo. Ik ga hier graag naar toe want dan kan ik de mensen spreken met wie ik vaak contact heb vanuit mijn dagelijkse werk. Bovendien kan ik me verdiepen in Per Saldo’s nieuwe visie op de toekomst: het tienpunten-programma. Dit zijn tien speerpunten waar Per Saldo zich de komende jaren op richt.

Debat tienpunten-programma
Mijn collega Coen van de Louw (lid Raad van Bestuur van de SVB) was uitgenodigd om deel te nemen aan een debat over het nieuwe tienpunten-programma dat Per Saldo heeft ontwikkeld. Na de toelichting op het plan van Per Saldo was er een debat tussen de panelleden. Naast Coen waren ook de wethouder van gemeente Oudewater, twee leden van de vaste Kamercommissie Zorg en een aantal vertegenwoordigers en budgethouders aanwezig.

Coen gaf onder andere aan dat een groot deel van de budgethouders een vertegenwoordiger heeft en raadde Per Saldo aan zich ook op de toerusting van deze groep te richten. Als de budgethouder en zijn of haar vertegenwoordiger goed zijn toegerust, verkleint dit de kans op fraude. Het debat was interessant om te volgen, zoals ik al had verwacht. En tegelijkertijd lag voor mij de meerwaarde vooral in het gesprek met de budgethouders en de vertegenwoordigers zelf.

Aan zijn jasje getrokken
Na de paneldiscussie werd Coen meteen aan zijn jasje getrokken door een aantal budgethouders. Ook de andere collega’s van de SVB en ik gingen in gesprek met de aanwezigen. Uiteindelijk praatten we nog lang na met een budgethouder, haar begeleider en een vertegenwoordiger. Zij zien veel verbeteringen in onze dienstverlening, maar lopen nog steeds tegen problemen aan. De budgethouder gaf bijvoorbeeld aan dat zorgovereenkomsten niet altijd aankomen via de portal omdat de bestanden te groot zijn. Ook had ze een andere klacht. Ze vertelde dat de SVB recent een aantal zaken niet goed had uitgelegd en dat ze onaardig werd behandeld. Mijn collega’s beloofden maandag meteen voor haar aan de slag te gaan.

Zorgdebat
Meer weten over het tienpunten-programma van Per Saldo? Dinsdag 10 oktober presenteert Aline Molenaar (directeur van Per Saldo) het plan bij het zorgdebat op BNR Nieuwsradio.

Mooie woorden van een budgethouder
'Weten jullie dat jullie nu heel toegankelijk voor ons worden nu we jullie zien? Jullie moeten jezelf veel meer laten zien en face-to-face met ons praten'. Dit vertelde een deelnemer afgelopen zaterdag. Ik kan haar niet anders dan gelijk geven. Als we echt het gesprek aangaan krijgt de SVB een menselijk gezicht. Daarmee groeit het wederzijds begrip en worden we toegankelijker. En uiteindelijk groeit daardoor het vertrouwen.