Schuldenproblematiek: wat kunnen uitvoerders doen?

Sociale vraagstukken publiceert driegesprek

Op socialevraagstukken.nl verschijnt vandaag een artikel waarin drie bestuurders uit de Manifestgroep aan het woord zijn over problematische schulden en de rol van de uitvoerder. Ruud van Es, lid van de Raad van Bestuur, is namens de SVB geinterviewd.

Ruud van Es zegt over de initiatieven die de SVB ontwikkelt onder andere: 'Op dit moment zoeken we het vooral nog in kleine initiatieven, om zo tot aanpakken te komen die werken en die we vervolgens kunnen opschalen. Als SVB hebben wij een aantal jaren achter de rug waarin de nadruk lag op efficiëntie. Gelukkig kijken we de laatste paar jaar meer en meer naar het maatschappelijke effect van de uitvoering. Door de digitalisering zijn wij ook verder op afstand komen te staan, we zitten wel verspreid door het land, maar feitelijk hebben wij nog maar heel weinig face-to-face-contact met die burgers. Het risico hiervan is dat je een soort bureaucratische machine bent die de signalen van wat er eigenlijk aan de hand is niet meer ontvangt. Dat willen we, in contact met gemeenten, echt veranderen'

Het hele artikel is hier te lezen: https://www.socialevraagstukken.nl/driegesprek-rijksincassobeheer-wordt-menselijker-overheid/