Amstelveen,
31
juli
2018
|
15:03
Europe/Amsterdam

Aandacht voor schuldenaanpak in Sociaal Bestek

Bij de SVB willen we een bijdrage leveren aan de aanpak van problematische schulden. We werken daarvoor onder andere samen met de Gemeente Groningen om zo mensen met schulden te ondersteunen. In het tijdschrift Sociaal Bestek is een artikel over deze pilot verschenen.

Signaleren van schulden
In de pilot zoeken we telefonisch contact met klanten bij wie beslag is gelegd op de uitkering die ze van de SVB ontvangen. Aan de hand van zo’n gesprek kan een afspraak met de gemeente worden gemaakt om de schulden aan te pakken. Wat er zo bijzonder was aan deze pilot? In de praktijk bleek dat we geen actueel telefoonnummer hebben van ongeveer de helft van de klanten die we wilden bereiken. Naar die klanten hebben we een ansichtkaartje gestuurd. Meer informatie over het kaartje leest u hier: Een kaartje ouderwets?  

Andere organisaties
Ook andere organisaties zijn geïnspireerd door deze pilot en gebruiken een zelfde soort concept. Jaring Hansma (De Friesland Zorgverzekeraar): “Vanuit de Friesland Zorgverzekeraar zijn we net gestart met een pilot waarbij we een kaartje sturen naar klanten waarvan de contactgegevens niet bekend zijn of klanten die niet reageren. Op deze manier willen we ook een bijdrage leveren aan het voorkomen van schulden.”.

Tijdschrift Sociaal Bestek
Sociaal Bestek is het tijdschrift voor werk, inkomen en zorg. Ook wordt er informatie gegeven over ontwikkelingen op het gebied van sociale zekerheid.