Amstelveen,
25
januari
2017

SVB werkt mee aan ‘oefenwebsite’ gemeente Utrecht

De SVB vindt het belangrijk dat alle burgers in Nederland toegang hebben tot begrijpelijke informatie van de overheid. Daarom heeft zij al sinds een aantal jaar de website www.svbabc.nl, die speciaal ontwikkeld is voor laaggeletterden. Daarnaast participeert de SVB in initiatieven om burgers die minder digitaal vaardig zijn te ondersteunen. Bijvoorbeeld in het initiatief van de gemeente Utrecht, die onlangs de website www.Uabc.nl lanceerde.

Digitale oefenomgeving
Gemeente Utrecht heeft een digitale omgeving gelanceerd voor mensen die moeite hebben met websites van de overheid: www.Uabc.nl. De virtuele assistent ‘Steffie’ legt op deze website digitale en administratieve stappen uit. Gemeente Utrecht ontwikkelde de site samen met de Belastingdienst, UWV, Logius, Digiwijs en de SVB.

Over www.Uabc.nl
De website www.Uabc.nl is een plek waar mensen uitleg kunnen krijgen over veel voorkomende stappen op overheidswebsites. Steffie is de centrale figuur op de website die mensen de weg wijst, uitleg geeft en tekst desgewenst voorleest. De site kan in een cursus worden gebruikt, maar mensen kunnen ook thuis uitleg opzoeken of oefenen met het aanvragen van DigiD.

Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld DigiD, het maken van een afspraak bij de gemeente voor een nieuwe paspoort, informatie vinden over de AOW, het maandelijks doorgeven van de sollicitatieverplichtingen UWV of handelingen zoals het uploaden van documenten.

Dienstverlening toegankelijk
De Overheid zet steeds meer in op digitale dienstverlening. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30% van de Utrechtse volwassenen moeite heeft om zich daarin te redden. Landelijk hebben zelfs 1,3 miljoen mensen tussen de 16 en 65 moeite met lezen en schrijven en hierdoor vaak ook met het gebruik van het internet. Utrecht vindt het belangrijk dat de dienstverlening voor iedereen, altijd toegankelijk is. Ook voor inwoners die niet zo thuis zijn op internet.

Enthousiast ontvangen
De website is getest bij gebruikersgroepen en enthousiast ontvangen door de Landelijke Ombudsman en Ieder(in), het landelijk netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte. Ook stichting Pharos is enthousiast. Zij hebben het initiatief genomen tot vertaling van de DigiD-module voor statushouders. Hiermee zetten de partijen samen een belangrijke stap op weg naar één digitale overheid, die begrijpelijk en toegankelijk is voor iedereen.

Contactpersonen
photo:Fleur Bello
Fleur Bello
Woordvoerder
020 656 4824
photo:Nienke Sneller
Nienke Sneller
Woordvoerder
020 656 4824
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws